Interjú Iwata Norikazu mesterrel

Iwata Norikazu mesterIwata mesterrel 2000 augusztusában találkoztam először Angliában. Erős egyéniséggel bíró nagyon érdekes tanárnak találtam. Nagyon tapasztalt iaidóban, és az iaidó történetében egyaránt, valamint igen szigorú tanár. Éppen ezért akartam interjút készíteni, és némi alapvető háttérinformációt szerezni erről az erős tanárról.
Barátom, Neil Kemp Angliából már évekig tanult Ivata mestertől ezelőtt, és Japánban is látogatást tett számos rangidős tanítvánnyal együtt. 2001 novemberében újból Japánba utazott, hogy Ivata mestertől tanuljon, így elküldtem vele kérdéseimet, amelyeket fel is tett a mesternek, és ki is bővített néhányat. 2002 májusában Neil ismét látogatást tett Japánban, és néhány további kérdéssel fordult a mesterhez, olyan témákban, amelyeket bővebben akartam kifejtetni. Így hát ez egy hosszú történet, de remélem érdekelni fog.
Szeretnénk ezúton köszönetünket kifejezni Ivata mesternek és tolmácsunknak, Mrs. Juriko Teraonak, akik nélkül ez az interjú nem jöhetett volna létre. Ivata mester az Eikoku Rosu Kai szemináriumon válaszolt kérdéseinkre Ozuban, Ehime megyében, Sikokuban, 2001 novemberében, 2002 májusában, és később, 2002 augusztusában Angliában további magyarázattal szolgált.

Mi Iwata mester teljes neve?

A nevem Iwata Norikazu, de néhányan Iwata Kenicsi-nek szólítanak, mert a nevemben szereplő kandzsit így is lehet olvasni. Fiatal koromban Soheinek hívott a családom, mert nem voltam valami egészséges. Később neveztek el Norikazunak, mikor megerősödtem. Ekkor nagyjából 20 éves lehettem.

Hány éves most?

Kagava kenben születtem 1913. szeptember 16.-án (Taiso 2), tehát 89 éves vagyok, habár a régi japán rendszer szerint már a 90. évemben járok és remélem, hogy még fogok tudni iaidót gyakorolni és tanítani. 2002 augusztusában újból Angliába utazok tanítani, ha erőm engedi.
1927-ben kezdtem el középiskolai tanulmányaimat és a kendó tanulást. 1933 augusztusában szereztem meg a 3. dant, és négy hónapig segédtanárként tanítottam a középiskolában. 1933 decemberében bevonultam a Mandzsúriában állomásozó japán hadseregbe. 1935-ben katonai rendész lettem, és 1936 áprilisától a katonai rendészeket oktattam. Egészen 1945-ig tanítottam. Mivel Japán elveszítette a csendes-óceáni háborút, hadifogoly lettem a Szovjetúnióban, és csak 1949 decemberében szabadultam. Mielőtt beálltam volna a hadseregbe, csak Szejza No Bu iaidót tanultam. Az iaidót 1957-től kezdve gyakorlom nagyon intenzíven. Akkor 43 éves voltam.

Hivatásos budo tanár, vagy van “civil foglalkozása” is?

Mióta nyugdíjas vagyok, az iaidó gyakorlása kitölti a napjaimat. Most már lényegében a budóra és a kalligráfiára koncentrálok, de nem mondanám, hogy professzionális budo tanár vagyok. Kicsit később majd mesélek a háborúban töltött időről. A pályafutásom elején egy mezőgazdasági gépeket gyártó vállalatnál voltam titkár, később a japán miniszterelnök titkára lettem.

Milyen iai-t tanít a mester?

Most már csak Muszo Dzsikiden Ejsin Rjút oktatok, ahogyan Kócsiban tanultam. Nem tanítok senkinek Zen Nippon Kendo Renmei Seitei katákat.

Mi a mostani fokozata?

Hansi hacsidan vagyok, a Zen Nippon Kendo Renmei meghatározása szerint. 1976-ban tettem le a hacsidan vizsgát, és a hansi státuszt 1983-ban szereztem meg. A többi lehetséges rang a Kjoshi Nanadan és a Rensi Rokudan. Nincs szükség újabb vizsgákra, de meg kell felelni bizonyos feltételeknek pl. elismertség a közösségben, tisztelet az iaidóban, büntetlen előélet, stb.

Mi a neve a dojojának, és hol van?

A dojom neve Ho Han Dzsukuna, címe: 2469-6, Oaza Okamoto, Toyanaka Cho, Mitoyo Gun, Kagawa Ken, Japan.

Átlagosan hány tagja van a dojonak?

Nem tudok átlagos számot mondani. Nagyon sok tanítványom volt az évek során, Japánból 200-300, néhány Európából és Kanadából. Vannak régi tanítványaim, akik rendszeresen járnak a dojoba, és néhány helyi tanuló Kagavából. Kapok felkéréseket különböző japán iskolákból olyanoktól, akik olvasták a cikkeimet a Nippon Kendo magazinban, vagy látták a videókat, amelyeket ugyanennek az újságnak készítettem, vagy olvasták a könyveimet. Mindenfelé tanítok Japánban olyan helyeken, ahol a tanulók a Rosu Kaihoz tartoznak, és más helyeken, ahol a hagyományos iaidó/iaidzsucu iránt érdeklődő emberek vannak.

Milyen gyakran van edzés a dojoban?

Amikor jönnek, tanítok. Nincsenek fix időpontok, rugalmas tudok lenni mások igényeihez igazodva, ha egyéb elfoglaltságaim engedik.

Vannak különleges szemináriumok (hétvégék)?

Igen, tartok japán Rosu Kai szemináriumokat, és az elmúlt 4-5 évben tanítok Angliából érkezetteket, akik egyenesen hozzám jönnek. Ezek a szemináriumok lehetnek hosszú hétvégék a japánoknak, illetve 7-10 naposak az angoloknak. Nagyon alaposan meg kell gondolnom, hogy mit tanítok ezeken, főleg a hosszú szemináriumokon az angol tanulóknak. Hosszú utat tesznek meg és sok mindent kell tanulniuk, ezért van szükség a kibővített időtartamra.

Melyik szervezethez tartozik a dojo? Zen Nippon Kendo Renmei, Zen Nippon Iaido Renmei?

A legtöbb dojo és ember a Rosu Kaiban a ZNKR-hez tartozik. Nem fordítok erre több figyelmet, örömmel tanítok bárkit, aki komolyan foglalkozik hagyományos iaidóval. Bármilyen csoportból fogadok embereket.

Mikor és hol kezdte iaidó tanulmányait?

Először Szejza No Bu iaidót tanultam itt helyben, Kagavában, a 40-es években, de komolyan 1957-ben kezdtem el ezzel foglalkozni Kócsiban. Három hónapig vártam a válaszra a Kócsi mesterektől – Fukui Harumasza mestertől, aki a Muszo Dzsikiden Ejshin Rjú 19. nagymestere volt, Jamamoto Takudzsi mestertől és Simazaki Terujuki úrtól – hogy tanulhatok-e tőlük. Nagyon megörültem az igenlő válasznak. Kezdetben nagyon szigorúak voltak velem, megpróbáltak eltéríteni már az elején, de keményen dolgoztam, így elfogadtak. Vonattal utaztam 4 órát Kagavából Kócsiba szombatonként, több órát gyakoroltam igen kis szünetekkel. Nagyon nehéz volt, de igen kifizetődő. Néhány év múlva azt mondták, hogy eleget tanultam, és elmehetek, de én kértem, hogy tovább tanulhassak, (Nem szabadulnak meg tőlem olyan könnyen!) és beleegyeztek. Ez a tanítás adott kemény alapot az iaidómnak, nagyon köszönöm a mestereimnek segítségüket és tanításukat.

Mikor választották Fukui Harumaszát a 19. nagymesternek? Van-e valamilyen speciális ceremónia akkor, amikor egy menkjo kaiden tanulót nagymesternek választanak?

A könyvemben szerepel az összes nagymesterre vonatkozó dátum. Igen, van egy speciális ceremónia a Sinzen előtt, és a következő nagymester általában kap egy kardot aznap.

Mi vezette a harcművészetek útjára?

Fiatal koromban eléggé beteges voltam, így azért kezdtem el harcművészetet tanulni, hogy megerősödjek testben és lélekben. Gondolom ez eléggé gyakori ok a kezdésre. Édesapám dzsúdó tanár volt (menkjo kaidennel) de úgy gondolta, hogy nem vagyok elég erős a dzsúdóhoz, ezért azt javasolta, hogy próbáljam meg a kendót. Ezt tettem, és soha nem bántam meg, fontos részévé vált az életemnek.

Az édesapja dzsúdóka volt. A család többi tagja is foglalkozott harcművészetekkel?

Nem, csak apám és én.

Az édesapja judo-ban volt menkjo kaiden, vagy egy régebbi dzsúdzsucu iskolában?

Apám iskolája a Josin Rjú Dzsúdzsucu volt. Akkoriban még volt menkjo kaiden dzsúdóban.

Milyen más stílusokkal foglalkozott még?

Tanultam kendót és dzsúkendót (puska bajonettel). Eleinte a fő érdeklődésem a kendó volt.

Mi a mester fokozata kendóban?

Kjosi Nanadan vagyok.

Hogy hozható összefüggésbe a többi harcművészet gyakorlása az iaidóval?

A kendó kiegészíti az iaidót, a forma más, de a szelleme ugyanaz. A mozdulatok is eltérnek kicsit, de az egyik segíthet a másikban.

Tanácsolható-e iaidó gyakorlóknak kendó vagy korjú kendzsucu tanulása azért, hogy jobban megértsék a japán kardművészetet?

Igen, feltétlenül. A páros munka segít az iaidó katákban tovább fejlődni, és viszont.

Ki volt az első budo tanára?

A középiskolai tanárom, Szeo Hikoszaburo igen jó volt, inkább kiváló. Miatta tanultam ilyen sokat, és nagyon hálás vagyok neki azért, amit tanított.

Mi volt az iskola neve?

Kagava Kenricu Mijosi középiskola.

Ki volt az első iai tanára?

Közvetlenül azután, hogy visszatértem Japánba 1949-ben, újrakezdtem a kendót. Hallottam róla, hogy van egy kivételesen hagyományőrző iskola, a Muszo Dzsikiden Ejsin Rjú Kócsiban, ahol nagymester is van, és iaidót is akartam tanulni. Ismertem Koda Morio mestert, aki nemrég érkezett vissza Tajvanról, és nála kezdtem el kendót és iaidót gyakorolni. Koda mester egy speciális budo iskolában végzett (Kioto Budo Szenmongakko), és részt vett Oe mester egyik egyhetes szemináriumán is. Egy nap az iaidó vazáról kérdeztem Koda mestert, aki ezt válaszolta: Tanultam Oe mestertől, de csak hét napig, és már elég régen volt, így elfelejtettem. Az elfelejtett részek helyett a saját stílusomat tanítom. Akkor megkérdeztem, hogy elmehetek-e Kócsiba iaidót tanulni, amire igennel felelt, így elhatároztam, hogy megyek. Ennek ellenére mi együtt gyakoroltunk még vagy húsz éven át. Lassan, csendesen ő is kijavította a saját stílusát. Nagyon egyenes és jó tanár volt.
Iwata Norikazu mester1957 májusában részt vettem a Kioto Taikaion (ZNKR rendezvény). Hazafelé összetalálkoztam Fukui Harumasza mesterrel (a 19. Muszo Dzsikiden Ejsin Rjú nagymesterrel), Jamamoto Takudzsi mesterrel és Taoka Cutau mesterrel, akit Taoka Denként is ismernek.
Kevéssel azután, hogy találkoztunk, megkértem Jamamoto mestert, hogy tanítson engem, és elkezdtem Kócsiba járni 1957 augusztusában. Akkor 43 éves voltam. Megtanultam tőlük minden technikát a régi és új Kócsi iaidóból. Öt és fél évig tanultam ott az iaidót.
Azután Mori Sigeki mestertől tanultam egészen 1988-ban bekövetkezett haláláig. Mori mester még Oe mestertől kezdett iaidót tanulni középiskolás korában, és 1927-ig tanult, mikor Oe mester eltávozott.

Ivata mester Jamamoto mester magántanítványa volt, vagy másokkal együtt tanult?

Jamamoto Takudzsi mester magántanítványa voltam, de volt neki sok más tanítványa is.

Melyik évben kezdett tanulni Mori mestertől?

1972-ben kezdtem tanulni Mori Sigeki mestertől.

Melyik tanára hatott leginkább Iwata mesterre iai és budo pályafutása során?

Mondhatnám, hogy a fent említett három tanár. Sok kiváló budokával és tanárral találkoztam életem során, beleértve Morihei Uesiba mestert is, aki nagyon erőteljes, de ez a három tanár a legfontosabb nekem.
Uesiba mesterrel a katonai rendőrség iskolájában találkoztam, ahol órákat tartott. Ez két hónappal a háború kitörése előtt volt. Úgy volt, hogy egy évig tart az oktatás, de a háború kitörése félbeszakította két hónap után. Uesiba mester különleges ember volt. Senki sem tudta elérni őt, olyan jól mozgott, és a szelleme olyan erős volt. Még akkor sem tudták elkapni, ha tízen támadtak rá egyszerre. De amikor ő ragadta meg valakinek a karját, arra kellett mozdulnia, amerre ő akarta, különben eltört.

Tanítanak még ezek a tanárok?

Sajnos mindannyian meghaltak már. Ez a dolgok természetes rendje, de az emlékük és a tanításaik máig velem vannak. A Menkjo Kaidenek, amelyeket Jamamoto Takudzsi mestertől és Mori Sigeki mestertől kaptam, segítenek emlékezni a tanításaikra, és ebben a vonatkozásban nagyon hasznosak. Vannak filmjeink is róluk, amelyek szintén hasznosak, de a megértésükhöz közelről kell vizsgálni, hogy mit csinálnak, és tudni kell, hogy mi volt általános azokban az időkben. Tanítványaimnak az Eikoku Rosu Kaiban van másolatuk erről a filmről, és ha eddig még nem tették, biztosan szívesen adnak belőle.

Hogyan tanították a tanárai, milyen módszereket használtak?

Kezdetben a tanítás szigorú volt. A mester bemutatta a technikát, aztán én utánoztam, ő kijavította. Szóval a tanárok több és több iaidót mutattak, újra és újra bemutatták a helyes technikákat, és én követtem.

A) Jamamoto Takudzsi mester iaidója

Hat évig tanult iaidót Oe mestertől a halála előtt. Jamamoto Takudzsi mester nem volt fiatal, mikor Oe mestertől tanult. Elsajátította Oe mester legkésőbbi iaidóját.

B) Hogyan tanultam Jamamoto Takudzsi mestertől

Az első három hónapban egyáltalán nem magyarázott. Bemutatta a 11 Szejza No Bu katát, aztán én csináltam őket. Ezt ismételgettük sorozatban. Kérdések nélkül tanultam az iaidót. Három hónappal később röviden elmagyarázta az okokat. Egy évig tanított Szejza No Bura. Aztán elkezdtem Tate Hiza No But tanulni. Minden vasárnap Kócsiba utaztam. Délelőtt fél tíz körül érkeztem meg a Kócsi dojoba (Csidokan) és délután három után utaztam vissza vonattal. 5 vagy 6 órán át gyakoroltam minden alkalommal.
Amikor Jamamoto Takudzsi mesterrel gyakoroltam, Fukui Harumasza mester, Taoka Cutau mester és Simazaki Terujuki úr összegyűltek körülöttünk, mosolyogva szemlélték a gyakorlást. Simazaki úrnak volt egy harcművészeti boltja. Oe mesterrel volt egészen haláláig. Mikor Jamamoto Takudzsi mester tartott egy kis szünetet, elhívtak és további leckéket adtak. Emlékszem, nem volt sok pihenésem.
Megtanultam mind a 45 technikát a három év alatt, ekkor a tanárom azt mondta:
“Nem kell többet jönnöd, készen vagy.” Mindazonáltal megkértem, hogy tanítson még, és jártam Kócsiba további 2 évet és 6 hónapot. Minden alkalommal megcsináltuk a 45 katát nagyjából egy órán keresztül, és állandóan hallottam a hagyományos Kócsi iaidós történeteket. Később ez sokat segített nekem. Úgy érzem a hosszú évek gyakorlása igazán jó volt. Jamamoto Takudzsi mester 1977-ben távozott közülünk. 92 éves volt.

C) Hogyan tanultam Mori Sigeki mestertől

Kócsi tanulmányaim után Mori mesterhez kezdtem járni Macujamába minden második hónapban tanácsért és útmutatásért. Talán szerette az iaidóhoz való hozzáállásomat, mert időnként meglátogatott. Eljött Kanondzsiba is, ahol a társaimat is tanította. Mori mester elismerte Jamamoto Takudzsi mester tanítását. Többször ismételgette: “Megtanultad a legdinamikusabb Tosza (Kócsi) gihut (technika) Elég jól elsajátítottad a dinamikus iaidót. Mindazonáltal Oe mester iaidója nemcsak dinamikus, hanem könnyed és méltóságteljes is volt.” Emlékszem, hogy bátorított, nem javította ki, amit csináltam, csak hozzátette az iaidóját az enyémhez. Később visszavonult, és a gyerekei házába költözött Nagojába. Minden két-három hónapban meglátogattam, ilyenkor változatos témákról beszélgettünk naphosszat. Nagyon örült ezeknek a látogatásoknak. 1988. május 29-én halt meg, 97 évesen. Hosszú életű tanáraim voltak.
Mori mester 20 éven át tanult Oe mestertől. Jamamoto mester 6 éven át tette ugyanezt. Tehát mindketten közvetlenül tanultak tőle. Mori mester szintén tanult Hokijama Namio mestertől, a 18. nagymestertől. Hokijama mester és Mori mester osztálytársak voltak a középiskolában. Nagyon sokat tanultam Mori mestertől, különösen Oe mester életének és iaidójának megőrzése területén. Szintén Mori mester látta utoljára Fukui Harumasza mestert, 2 órával a halála előtt. Tehát minden tanárom nagyon közel állt egymáshoz.
Abban az időben nem volt semmi konfliktus a Tanimura Hat és a Simomura Hat gyakorlók között. Kócsiban mindkettőhöz járhatott az ember. A kócsii emberek nagyon barátságosak, így azt gyakorolhattam, amit csak akartam, így meg tudtam tanulni a Rjú mindkét ágát. A Kócsin kívüli emberek akkor is és most is másképp mondják ezt, de nincs igazuk.
Nagyon szerencsés és boldog voltam, hogy ilyen jó tanáraim lehettek, akik mindig szívesen tanítottak tovább, ha megkértem őket.

Mikor született Hokijama mester, és mikor halt meg? Ismeretes már az utódja?

Hokijama mesterről megtalálhatóak a dátumok a könyvemben. Nem, nem lehet tudni, hogy ki az utódja. Fukui mester Hokijama mester közeli barátja volt. Sokat ittak együtt. Ezért miután Hokijama mester meghalt, a felesége Fukui mesternek adta a kardját mindenféle ceremónia nélkül. Ezután néhány évig senki sem mondott semmit, mert nehéz idők jártak az emberekre. 1935-ben halt meg, a II. Világháború előtt. De az emberek tiltakozni kezdtek. Fukui mester azt mondta: “Kócsiból fogom kiválasztani a 21. nagymestert.” Az öreg tanárok Kócsiban lecsillapították a vitát.

Hagyott Oe mester bármilyen írott anyagot az iaidóról vagy budóról?

Sajnos Oe mester nem hagyott semmilyen könyvet vagy írást. A tanítványai vetették egybe az információkat.

Hogyan jellemezné a tanárait? Milyen emberek voltak?

Minden tanár Kócsiban Igosszo (erős karakter) volt. Igosszo egy Kócsi dialektus. Jamamoto Takudzsi mester iaidója dinamikus volt. A dinamikus részt főleg Oe mestertől vette. Nagyban hatott rám Takudzsi mester, így az én iaidóm 80%-ban dinamikus, 20%-ban könnyed. Haramusza mester nyugodt, kedves, meleg szívű ember volt. Mori mester nagyon precíz volt. Ő elismerte a Kócsi tanárokat, így nem javított ki. De azt mondta, hogy Oe mester iaidója fele-fele arányban volt dinamikus és könnyed. Hozzátette a saját iaidóját az enyémhez. Azt mondta: “A te iaidód nagyon dinamikus. Nem kell megváltoztatni. Csináld a te iaidódat.” Megpróbáltam kivenni a legjobb pontokat minden tanárom iaidójából, de Takudzsi mester hatott rám leginkább.

Mesélne néhány jellemző anekdotát a tanárairól?

Jamamoto mester nagyon független ember volt. Ha sérülés vagy vágás érte, saját magát kezelte, nem ment orvoshoz.
Harumasza mester házas volt, de nem voltak gyerekei. Így egyedül halt meg. Nagyon nyugodt volt az emberekkel, nagyon kedves volt a Kócsin kívüli emberekhez (vendégként kezelte őket). Ugyanakkor Harumasza mester igazi “ördög” volt, amikor tanított, nagyon szigorú volt.
Takesima mester Kócsiból Harumasza mesternél tanult. A kócsi emberek védik egymást, így nagyon keményen és komolyan edzettek együtt. Takesima mester sokban hasonlított Harumasza mesterre. Általában nem tanít Kócsin kívülieket, így az angol tanítványok megtisztelve érezhetik magukat, és biztos vagyok benne, hogy valóban így is éreznek.
Talán én vagyok az első Kócsin kívüli, akit a mesterek tanítottak. Hárman összeültek eldönteni, hogy tanítanak-e vagy sem. Három hónap múlva Harumasza mester igent mondott, de hozzátette, hogy szigorúan fognak tanítani, hogy feladjam, és elmenjek. Ez nem sikerült, annak ellenére, hogy 5 és 1 órát tanítottak minden alkalommal egyhuzamban, de én újra és újra elmentem Kócsiba a tanításért. A kemény munka nagyon jót tett nekem, és azt hiszem végül elismerték az erőfeszítéseimet.
Mori mester nagyon intelligens ember volt, nagyon szép és pontos kalligráfiákat rajzolt. Ahogy mondtam, ő és Hokijama mester osztálytársak voltak, és megígérték egymásnak, hogy készítenek egy nagyon pontos könyvet Oe mester iaidójáról. Azonban Hokijama mester erősen ivott, és 40 évesen meghalt (nagyon magas vérnyomása volt), így Mori mester nem írhatta meg a könyvet. Úgy gondolta, hogy ha Hokijama mesterrel együtt írja meg a könyvet, akkor a nagymesterek elfogadják majd. De ha egymaga adja ki, nem fogják értékelni. Amikor kiadtam az első könyvemet, Mori mester nagyon boldog volt, és megkértem rá, hogy írjon hozzá előszót.

Sikoku melyik részén, és mikor élt Jamamoto Haruszuke mester?

Megint csak megtalálhatóak a dátumok a könyvemben. Kócsiban élt.

Tudna a mester többet is mondani iaidó kutatásairól, a könyveiről és cikkeiről?

1) A KENDO SZJUUGI című könyv kutatása

A KENDO SZJUUGI című könyvet Jamada Dzsirokicsi mester írta, ő a Tokiói Kereskedelmi Egyetem kendó tanára volt. Tudtam, hogy a könyv nagyon sok hasznos régi írást tartalmaz. Elkezdtem tanulmányozni. Nagyon sok magyarázat volt benne a budo iskolákról, sok Kubota Szugane mester írásai közül, GORIN NO SO stb. Számos eredeti szöveg volt a könyvben. Kiemeltem belőle az iaiban hasznos részeket, és kiadtam könyv formában. Elneveztem IAIDO SZJUUGInak. Ez a harmadik könyv, amit írtam (világoszöld a borítója.)
Kubota mester KOUBUSO tanár volt, ez a Tokugava sogunátus utolsó éveiből fennmaradt iskola. Sok hasznos magyarázat volt a régi, tradicionális kendó és iaidó technikákról, és tanítási módszerükről. Az ő könyve nagyon hasznos volt nekem amikor ezeket a technikákat tanultam.

2) A GORIN NO SO kutatása

1988-ban akadtam rá a GORIN NO SO egy példányára Kobajasi Icsiro magyarázataival egy kiotói antikváriumban. Lelkesen tanulmányozni kezdtem a könyvet. A magyarázatok a régi hagyományok könyveként mutatták be a GORIN NO SOt. Ugyanakkor a magyarázatokat csak egy igazi harcművész írhatta. Soha nem olvastam még ehhez fogható könyvet. Rá kellett ébrednem, hogy a kendót és az iaidót úgy kell gyakorolnunk, hogy céljainkat nem adhatjuk alább a GORIN NO SO szintjénél. Azóta is gyakran újraolvasom ezt a könyvet.

3) Különféle könyvek tanulmányozása

Elég jól meg lehet tanulni a Muszo Dzsikiden Ejsin Rjú technikáit, ha valaki nagyon szorgalmasan tanulmányozza Kono Hjakuren mester könyveit. Ugyanakkor az iskola gondolkodásmódját nem lehet elsajátítani az iaidóról szóló írások tanulmányozásával. Jamaoka Tesszu mester, egy híres 19. századi vívómester, kalligráfus és államférfi, Zennel egészítette ki kendó tudását.
Kócsi korszakom után szellemi gyakorlatokat kerestem. Igyekeztem jó könyvekre lelni. Elolvastam Szuzuki Taiszecu Zenről szóló könyveit, a KEN ÉS ZEN címűt, a JUMI ÉS ZEN címűt, és a többit. A gondolkodásmódról szóló magyarázatok nagyon hasznosak a gyakorlati technikák tökéletesítésében. Ugyanakkor nem túl sok jó könyvet találtam a technikák támogatására. Mély benyomást tett rám egy könyv, amely a Nó játékról (dráma) szólt. A Nó szigorúan ragaszkodott a régi hagyományokhoz, és művelői ezt vitték át a gyakorlatba. Művészetük a testmozgás változásaira figyelmeztetett.

4) A technikák és magyarázatok tanulmányozása az újságokban és folyóiratokban olvasható eszmék átvételével

Némi utánajárással megtalálhatjuk a technikailag sikeres emberekről szóló cikkeket. Az erőfeszítéseiket kísérő szellemi folyamatok hasonlóak azokhoz, amelyekre nekünk is szükségünk van az iaidó gyakorlásakor. Amikor az eredményeikről olvasunk, tapasztalataikat átvehetjük a saját iaidónk tökéletesítése érdekében. Kifejezetten keresem az ilyen cikkeket, és a hasznos ötleteket megpróbálom észben tartani. Nem minden marad meg, de törekszem rá. Ilyen jellegű könyveket is szívesen olvasok, gyakran járok könyvesboltba. Lenyűgözött Macusita Konoszuke, a Panasonic (Matsushita) első elnökének példája, aki nem járt iskolába, önállóan képezte magát. Eredményeiből, szavaiból és tetteiből sokat tanulhatunk.

Készítette: Pasi Hellstén (Finnország) és Neil Kemp (Skócia)
Fordította: Nagy Péter iaido 3. dan
Ellenőrizte: Mihalik Hunor iaidó 6. dan, kendó 5. dan

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Leave a Reply

Freelance PHP Developer