A Shinkansen

2011. szeptember 20. kedd1 Comment

Japán gyorsvasút-hálózata az egyik legjellegzetesebb és leglátványosabb ismertetőjelévé vált a külvilág számára az elmúlt csaknem öt évtizedben. A Shinkansen (新幹線) — a szó jelentése „új fővonal” -, működésének kezdetével az ország gazdasági fejlődésének futurisztikus szimbóluma lett, és a világ vasútjai számára is követendő példává vált.A Shinkansen, napjainkban a legnagyobb forgalmú, és ilymódon a legnyereségesebb gyorsvonathálózat is egyben. Az ún. Tōkaidō vonalat 1964. október 1-jén nyitották meg Tokió és Osaka között (515 km) azzal a céllal, hogy az akkori igényeknek már nem elegendő szállítási kapacitást jelentősen meg tudják növelni. Más részről nagy szerepe volt az 1964-es dátumnak a Tokiói olimpia szempontjából is, hiszen egy úttal a versenyekre érkező rengeteg látogatót is ki tudták szolgálni ezzel az akkor forradalmian újnak számító közlekedési eszközzel. Az azóta igen kiterjedt Shinkansen-vonalakat a JR (Japan Rail ways) üzemelteti, melyek csaknem két és félezer kilométer hosszan szelik át az országot. Jelenleg nyolc fővonalat üzemeltet a Japán Vasúttársaság, melyek két fő ágra, a Tokiótól észak-keletre, és a nyugatra tartó oszthatóak.  Tokiótól Osakáig az elnevezésük Tōkaidō, melyet a JR Central működtet, Osakától Fukuokáig Sanyo, a JR West tulajdonában, ezeken kívül pedig a Tōhoku-vonal, amelyet a JR East üzemeltet. Tokiótól északkeletre öt vonal található, ezeket szintén a JR East működteti. A nyolc vonal tehát: Tōkaidō-Shinkansen (Tokyo-Shin-Osaka) Sanyō-Shinkansen (Shin-Osaka-Hakata) Tōhoku-Shinkansen (Tokyo-Hachinohe) Jōetsu-Shinkansen (Ōmiya–Niigata) Nagano-Shinkansen (Takasaki-Nagano) Kyūshū-Shinkansen (Shin-Yatsushiro-Kagoshima-Chūō) Yamagata-Shinkansen (Mini) (Fukus hima – Shinjō) Akita-Shinkansen (Mini) (Morioka – Akita) A vonalak érintik Honshū és Kyūshū legfontosabb városait, és egészen pontosan 2459 kilométer hosszúak. Mindezek mellett, a közeljövőben tervezett bővítések is jelentősen megnövelik majd a beutazható távolságot, ezek közül az egyik legfontosabb, hogy Hokkaidō szigetére is elér majd a hálózat, ennek a szakasznak a megnyitását (melynek építése már folyamatban van) a vasúttársaság 2015-re ütemezte be.

A szolgáltatás főbb jellemzői

A Shinkansen vonatokrendkívüli technikaifejlettsége köz ismert, azonban az sem elhanyagolandó tény, hogy az egyik legbiztonságosabb és legkényelmesebb közlekedési esz­köz. Működésének kezdete óta utasai közül egy sem szenvedett halálos balesetet, bár olykor előfordult, hogy néhányan a vonat elé, vagy abból kiugorva vetettek véget saját életüknek. Csodálatra méltó ez az adat, ha hozzávesszük, hogy megnyitásuk óta a vonala­kon közel hétmilliárd utas utazott. A földrengés és tájfun-biztos szerelvények nagyfokú védelmet nyújtanak a természet okozta károk ellen is. A pályák jellemzői közé tartozik, hogy a szerelvények ún. normál nyomközű (1435 mm) síneken futnak, valamint nagyszámú alagúton és viadukton keresztül vezet a szuperexpressz útja. Folyamatos, hegesztett sínt használnak. A pályákat nem használják teher és egyéb személyszállító vonatok, nincsenek útkereszteződések.  Továbbá, a teljes mér­tékben a központból történő forgalomirányításnak köszönhetően nincs szükség jelzőlám­pákra sem a sínek mentén. Alkalmaznak egy ún. jel alapú vonatbefolyásoló-rendszert (ATC), amely kiegészül az automatikus fékrendszerrel is. A vezető feladatköre így a sebességtartására (állóhelyzet, 30, 70, 110, 160, 210 km/órás sebességlépcsőkülönbségek vannak), és a vonat célállomásra juttatására korlátozódik, emellett pedig figyelnie kell akkor, amikor veszélyhelyzet állhat elő. A szerelvények maguk 1964 óta számos típusváltozatot és fejlesztést értek meg, de néhány olyan jellemzőjük, mint a gyorsaság, az áramvonalasság, a nagybefogadóképesség és a kényelem mindig a mérnökök fő szempontjai közé tartozott a járművek megtervezésekor. Áramvonalasságuk, melynek a legújabb vonatokon jellemzője a hosszan elnyúló orr-rész, tompítják az alagutakból kijövő szerelvények utáni hangrobbanást, és csökkentik a belső nyomásváltozást is. A modern vonatok viszonylagos könnyű súlya kíméli a síneket. A vagonok rendkívül komfortosak, (némelyik típus két szintes), mely egyaránt megfelel az üzleti-színvonal sztenderdjeinek, és a gyermekekkel utazó családok igényeinek egyaránt. Három fő vonatnemet lehet meg különböztetni a Shinkansen-hálózatban, ezek a Nozomi, mely a leghamarabb teszi meg az utat, a Hikari, amely meg áll néhány helyen, és a Kodama, amely mindenhol megáll. A Mini-Shinkansen elnevezés egy rövidebb leágazáson közlekedő járatra utal, azonban ez is Shinkansen-színvonalú utazást kínál az utazók­nak. A vonalakon éjfél és hajnali hat óra között nincs forgalom.

Érdekességek

A különböző típusok sebességrekordjai:

Km/óra Vonat Hely­szín Dátum
200 1000-es Shin­kan­sen Kamo­no­miya tesztpálya 1962. októ­ber 31.
256 1000-es Shin­kan­sen Kamo­no­miya tesztpálya 1963. már­cius 30.
286 951-es Shin­kan­sen Sanyō Shin­kan­sen 1972. feb­ruár 24.
319.0 961-es Shin­kan­sen Oyama teszt­pá­lya 1979. decem­ber 7.
325.7 300-as szé­ria, tesztvonat Tōka­idō Shinkansen 1991. feb­ruár 28.
352.0 952/953 Jōetsu Shin­kan­sen 1992. októ­ber 30.
425.0 952/953 Jōetsu Shin­kan­sen 1993. decem­ber 21.
426.6 955 (300X) Tōka­idō Shinkansen 1996. július 11.
443.0 955 (300X) Tōka­idō Shinkansen 1996. július 26.

A jelenlegi abszolút rekordot a JR Maglev MLX01-es gép tartja, amely 581 km/órás sebességet tudott elérni, ennél gyorsabban csak speciális rakéta-meghajtású járművek mentek. A Maglev-szerelvényeknél egyébként mágnes-alapú „lebegtetéses” technológiát alkalmaznak, amely néhány milliméterrel a sínek felett tartja a vonatot. A shinkansen számos rekordot ért el, ezek közé tartozik az 1992-ben elért óránkénti megközelítőleg 23 ezer utas a Tōkaidō-vonalon.

A jövő

Több mint valószínű, hogy a Shinkansen-hálózat, és szerelvényeinek fejlesztése tovább halad a jövőben is.  Emellett pedig, egyre több külföldi ország érdeklődik a Shinkansen-technológia iránt, Taiwanon, Kínában és Angliában már működnek ilyen vonalak, de a közeljövőben tervezik bevezetni a rendszert Brazíliában, az Egyesült Államokban, és 2020 környékén már Vietnamban is.

One Response to “A Shinkansen”

  1. Poljot szerint:

    Egy film a Shinkansen és a japánok kapcsolatáról…
    http://www.youtube.com/watch?v=UNbJzCFgjnU&nl=1

Leave a Reply